محل تبلیغات شما

یکی از پاسداران بازنشستهمحافظ رهبر معظم انقلاب، سال‌ها پیش در جلسه‌ای در جمع تحریریه هفته‌نامه صبح صادقنقل می‌کرد، واپسین ساعات شب ۱۳ خرداد ۱۳۶۸ وقتی تلاش پزشکان برای احیای امام خمینی(ره) جواب ندادو رهبر کبیر انقلاب اسلامی رخ در نقاب هجران کشید، یکی از مهم‌ترین رخدادهای دهه اولانقلاب به وقوع پیوست. قریب به اتفاق مسئولان عالی نظام در محل بیمارستان قلب جمارانحاضر بودند. آنها در کنار خانواده امام(ره) تنها کسانی بودند که از عروج ملکوتی روحخدا خبر داشتند. قرار بر این شد تا خبر ارتحال امام(ره) در اولین بخش خبری فردای آنروز (۱۴ خرداد) از رادیو پخش شود. حضرت آیت‌الله‌ای که رئیس‌جمهور وقت بودند، با نگاه دوراندیش خود، مسئولان کشور را از هرگونهمصاحبه با رسانه‌های خارجی بر حذر داشتند و تأکید کردند این خبر باید اولین‌بار ازرسانه‌ ملی پخش شود تا اعتبار نظام اسلامی دچار خدشه نشود و همین هم شد.

 این رویداد نمونه بارزیاست که از یک سو اهتمام به منبع خبر» و از سوی دیگر ضرورت انتشار خبر رسمی»، آن همدر شرایط خاص و ویژه‌ای مانند رحلت رهبر جامعه اسلامی را نشان می‌دهد. منبع خبر، رکنمهمی است که در خبرنویسی به شخص حقیقی یا حقوقی، سازمان‌ها و نهادهایی اطلاق می‌شودکه خبر از آنها سرچشمه می‌گیرد. اطلاع از منبع خبر، نیاز و حق طبیعی مخاطب به حسابمی‌آید تا از این طریق بتواند با توجه به سابقه و اعتبار منبع خبر، صحت و سقم آن راارزیابی کند.

 در سال‌های اخیر، اگرچهارتباطات اجتماعی و رسانه‌ها دستخوش تحول اساسی شده‌اند و با ظهور شبکه‌های اجتماعی،رسانه‌های سنتی تا حدودی جایگاه قبلی خود را از دست داده‌اند، اما رسانه‌های سنتی بیشترجایگاه منبع و مرجع اخبار را پیدا کرده‌اند و شبکه‌های اجتماعی در بیشتر موارد، اخباررا از این رسانه‌ها نقل می‌کنند در بازنشر اخبار نقش دارند.

 گسترش مفهوم شهروند خبرنگاری»که در فرایند جمع‌آوری، گزارش، تحلیل و انتشار اخبار و اطلاعات در جامعه، نقش فعالیبازی می‌کند، به اینکه هر کس در جامعه می‌تواند یک رسانه باشد، آسیبی بزرگ به همراهدارد و آن عدم وثاقت اخبار است. در چنین شرایطی تشخیص خبر درست از خبر نادرست بسیاردشوار است و نیازمند سواد رسانه‌ای» است که فقدان آن در جامعه قابل مشاهده است.

با این اوصاف، برای مدیریتاطلاعات و انتشار اخبار در مقطع فعلی که کشور درگیر یک پدیده زیستی است، راهی جز اعتمادبه مراجع رسمی و معتبر رسانه‌ای و منابع خبری نیست  چرا که مدیریت رسانه‌ای این موضوع هم  در دست مدیریت اجرایی و عملیاتی آن است که دقیق‌تریناطلاعات را درباره موضوع دارد و بهترین راهکارها را برای مقابله با آن ارائه می‌دهد.

 در چنین شرایطی باید جایگاهخبر رسمی» را احیا کنیم و بدون توجه به شایعات و فضاسازی‌های رسانه‌ای که به دنبالتشویش اذهان و افکار است، در مسیر شکست دادن این ویروس منحوس» با همدلی و وحدت محکمو استوار گام برداریم.

منبع:هفته نامه صبح صادق

ضربه سهمگین سپاه پاسداران به سرویس‌های اطلاعاتی دشمن+آشنایی با شبکه جاسوسی روح الله زم

چرا راه‌پیماییِ اربعین در حال جهانی‌شدن است؟

زمینه‌ساز عاشورا

اخبار ,منبع ,اطلاعات ,انتشار ,رسانه‌های ,جامعه ,است که ,را از ,منبع خبر، ,رسانه‌های سنتی ,پخش شود

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

zokawinfi 1326. آرامشم تویی ماوراء Helen's blog همه خاطره های من ficonsicor بازرگانان سرخ فراوران almanmever distgopenpha گروه زبان انگلیسی متوسطه دوم سروآباد